Belastning af kugletryk når du kører med trailer/campingvogn

Belastning af kugletryk når du kører med trailer/campingvogn

Hvor meget må man belaste sit anhængertræk med?

Når man kører med trailer eller campingvogn er en af de mest gængse fejl man laver, at man får for meget kugletryk på bilen, og derved kan det have indflydelse på en evt. ulykke. Som en tommelfingerregel siger man at man makimalt må belaste sin kugle (anhængertrækket) på bilen, med mellem 50-80 kg. 

Hvordan ved man så om man har det rigtige kugletryk? Skal man stå med sin badevægt og veje det af. Nej det skal man ikke, men man kan jo prøve sig lidt frem og se hvad det vil kræve for dig selv at løfte 50-80 kg. Når du hiver i koblingsanordningen og ikke bruger næsehjulet til at løfte traileren af, så skal den vægt du løfter af anhængertrækket svare til mellem 50 og 80 kg. Kan du ikke løfte den af, så er det nok fordi din trailer/campingvogn er forkert læsset. Du vil sikkert også kunne se det på bilen, da dens bagende sikkert vil være sunket lidt mod jorden.

Vejer den mindre end 50 kg, så skal du lige se på om din trailer er læsset eller ej. Er den hårdt læsset men stadig ikke vejer over 50 kg ved anhængertrækket, så har du for meget bagvægt på traileren/campingvognen, og det vil også give sig udslag i at bilens bagende løfter sig lidt op.

Kan man påvirke kugletrykket ved at justere sine aksler på traileren?

Ja det kan man faktisk godt. På nogle trailere, specielt bådtrailere, er det muligt at kunne justere trailerens aksler lidt i længderetningen. Det er ikke fordi du kan flytte akslerne fra den ene ende til den anden, men få cm kan gøre meget ved dit kugletryk. Har du for eksempel en bådtrailer med en båd ovenpå, og bilens bagende synker lidt mod jorden, kan man med fordel justere akslen/akslerne en smule fremad mod bilen, så du få bådens tyngdepunkt til at være mere centreret hen over akslen/akslerne på traileren.

Måde at laste sin trailer/campingvogn på

Når man skal laste sin trailer eller campingvogn er det meget vigtigt hvordan man læsser den, ellers kan det få alvorlige konsekvenser. Hvis man har for meget bagvægt på sin trailer eller campingvogn, så vil bilens bagende løfte sig lidt op. Det har stor betydning for din bremseevne på bilen, da den bliver væsentligt forringet, og har ikke det samme vejgreb som bilen er designet til at have. Det vil betyde meget længere bremselængde for bilen, og derved er du tættere på en ulykke.

Det samme gør dig gældende for hvis du har for meget forvægt på traileren eller campingvognen. Hvis du har for meget vægt foran, så vil bilens bagende synke lidt mod jorden, og igen vil du opleve en bil der ikke opfører sig som den plejer at gøre. I dette tilfælde gælder det så både bremse- og styreevnerne. Hvis vejgrebet ikke er godt på forhjulene, så vil du tydeligt kunne mærke at bilen er lidt livlig, og drejer meget nemmere end normalt. Dette er ikke en fordel for dig, tværtimod, for skal du lave en hurtig undvige manøvre, så får du ikke bilen til hverken at bremse som normalt, men du vil også opleve at bilen ikke måske ikke reagere så hurtigt på dine bevægelser på rattet.